شیوع نگران کننده یک بیماری خونی و ژنتیکی در ایران دستگیری زن و شوهر مواد فروش با ۴۶ کیلو روانگردان هشدار هواشناسی؛ تشدید بارش و کاهش محسوس دما در خراسان رضوی و ۲۷ استان دیگر سقوط مرگبار مرد ۶۹ ساله از ارتفاعات پادنا استان اصفهان زمان پیش‌فروش بلیت قطار‌های اردیبهشت ۱۴۰۴ مشخص شد+ جزئیات اطلاعیه تأمین‌اجتماعی درباره تأخیر در زمان پرداخت مابه‌التفاوت متناسب‌سازی: عذرخواهیم، معوقات نهایتاً تا فردا (دوشنبه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۴) واریز می‌شود شغل آتش‌نشانی با حکم دیوان عدالت اداری سخت و زیان‌آور شناخته شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار | معوقات حقوق بازنشستگان چه زمانی پرداخت می‌شود؟ از آن بالا چرخ‌بال می‌آید، یک دانه سشوار می‌آید! خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها بازتاب گزارش شهرآرا از سرا‌های سالمندان و پیشنهاد شهروندان | مدیران بهزیستی خراسان رضوی سری به سرا‌ها بزنید خراسان رضوی ۳۴ مدرسه سنگی دارد گلایه های ساکنان محله سیدی مشهد برای آنتن دهی خطوط مخابراتی | دردسرهای خاموشی ارتباطات! آنچه باید درباره خرید و نگهداری جوجه رنگی‌ها بدانیم راه‌اندازی سامانه جدید قیمت‌گذاری دارو از اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ اجرای عملیات تکمیلی سالانه واکسیناسیون فلج اطفال بانوی جوان مرگ مغزی در مشهد نجات بخش زندگی سه بیمار شد  (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) تلخی این قند | آیا شیرین‌کننده‌های مصنوعی بی‌خطرند؟ دعوای مالک و مستأجر به نزاعی هولناک در مشهد منجر شد | مالک تبربه‌دست داروخانه را  آتش زد تذکر نماینده مجلس به دلیل وجود مدارس کانکسی طوفان مشهد را درنوردید (بامداد یکشنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۴) واکنش آموزش و پرورش به موضوع تعرض به دانش‌آموزان در جنوب تهران نگاهی به واکنش‌ها نسبت به تصمیمات جدید شورای انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور ۱۴۰۴ جزئیاتی از معادن نویافتۀ هخامنشی‌ها در آبدانان ایلام جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی: مشهد، الگوی مدیریت و خدمات‌رسانی برای سایر شهر‌های کشور است ۱۵ درصد ایرانی‌ها مسواک نمی‌زنند خبر ناخوش برای یازدهمی‌ها | امتحان نهایی تمام دروس در خرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴) | افزایش سرعت وزش باد و کاهش دما تا پایان هفته جاری ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تجهیزات پزشکی حذف شد مشکل سربازی متأهلان دانشگاه فرهنگیان رفع خواهد شد رئیس پارک علم و فناوری سلامت مشهد منصوب شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

قطعی برق جاده‌ها برای کاهش مصرف | آیا نبود استاندارد‌ها جان انسان‌ها را به خطر نمی‌اندازد؟

  • کد خبر: ۳۰۲۰۳۲
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
قطعی برق جاده‌ها برای کاهش مصرف | آیا نبود استاندارد‌ها جان انسان‌ها را به خطر نمی‌اندازد؟
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: در هیچ یک از استانداردهای بین‌المللی و همچنین استانداردهای داخلی، روشنایی راه الزامی نیست و در هیچ کجای دنیا در مشخصات فنی گفته نشده که روشنایی آزادراه یا بزرگراهی الزامی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، مجید صباغ‌زاده در خصوص وضعیت روشنایی جاده‌های کشور اظهار داشت: در هیچ یک از استاندارد‌های بین‌المللی و همچنین استاندارد‌های داخلی، روشنایی راه الزامی نیست و در هیچ کجای دنیا در مشخصات فنی گفته نشده که روشنایی آزادراه یا بزرگراهی الزامی باشد. 

وی ادامه داد: البته در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره روشنایی راه‌ها اولویت بندی ایجاد شده و اگر منابع مالی وجود داشته باشد، گردنه‌های مه‌گیر و تونل‌ها در اولویت روشنایی هستند. در تونل‌ها به واسطه تغییر وضعیت چشم راننده در نور خارج و داخل تونل وجود دارد و اینکه از محیط پر نور وارد محیط تاریک می‌شود و همچنین برعکس این وضعیت، نیاز است که محیط تونل روشنایی داشته باشد. در گردنه‌ها و نقاط مه‌گیر، در زمستان‌ها و در شرایطی که مه غلیظی وجود دارد، روشنایی می‌تواند موثر باشد، اما به صورت کلی در هیچ استانداردی روشنایی الزام نیست.

مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: در شب هم در اکثر از جاده‌ها خط کشی مسیر نمای بهتری برای رانندگان ایجاد و مسیر حرکت را مشخص می‌کند، حال سوال این است که آیا کسی که در یک جاده روستایی عبور می‌کند با فردی که آزادراه تردد دارد از نظر ارزش انسانی تفاوتی دارد؟ اگر قرار باشد در آزادراه‌ها روشنایی وجود داشته باشد که راننده بتواند جاده را ببیند قاعدتا باید راه روستایی هم برای رانندگان روشن باشد.

صباغ‌زاده تاکید کرد: برای دیده شدن در شب خط کشی را با استفاده از گلاسبید که دانه‌های شیشه‌ای هستند که در شب بازتاب نور دارند، انجام می‌دهیم و وقتی در شب راننده در جاده حرکت می‌کند، بازتابی که از برخورد نور خودرو به گلاسبید در داخل خط‌کشی‌ها برمی‌گردد مسیر را برای رانندگان مشخص می‌کند.

وی افزود: درباره اینکه در کل کشور در طول جاده‌ها باید روشنایی ایجاد شود، هیچ استانداردی وجود ندارد و نه تنها در ایران این استاندارد وجود ندارد بلکه در تمام دنیا و در آزادراه‌هایی اروپایی هم با سرعت نامحدود الزاما همه جاده‌ها روشن نیستند. نهایت سرعت در آزادراه‌های ایران ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است، اما در کشور‌هایی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست.

مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: چراغ تمام خودرو‌ها زاویه نور و زوایه پراکنش نور دارد که این زوایه نور مطابق با شرایط جاده طراحی شده است و این دو استاندارد نور خودرو و خط کشی با هم همانگ هستند و مسیر حرکت را برای راننده مشخص می‌کنند. نوری که چراغ خودرو ساطع می‌شود امکان دیدن خط را به راننده می‌دهد و بازگشت نور از خط کشی‌ها مشخص کننده مسیر است.

صباغ‌زاده درباره قطعی برق جاده‌ها برای صرفه‌حویی در مصرف برق اظهار داشت: هر سال با این موضع مواجه هستیم که وقتی مصرف برق در کشور از حدی افزایش پیدا می‌کند، به اجبار مصرف برق از محل دیگر را کاهش می‌دهند تا بتوانند برق مراکز اولویت دار را تامین کنند.

وی تاکید کرد: در قطعی برق معمولا این گونه است که در فضای برون شهری چراغ‌ها را یک در میان خاموش می‌کنند تا محیط دچار خاموشی مطلق نشود. محیط یا باید بدون روشنایی باشد، اما اگر قرار باشد که محیط روشن باشد نباید این روشنایی مقطعی باشد و راننده دائم از محیط تاریک وارد محیط روشن شود چراکه باعث خستگی چشم راننده خواهد شد. سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی هم استفاده از لامپ‌های کم مصرف LED است که بتوانیم مصرف برق را کاهش دهیم. اما اولویت ما برای روشنایی همان نقاط مه‌خیر، تونل‌ها و نقاط حادثه‌خیر هستند که تقاطع عبور پیاده هم دارد و ممکن است در شب عابر پیاده دیده نشود. 

مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری درباره استفاده از پنل‌های خورشیدی برای روشنایی جاده‌ها گفت: از پنل‌های خورشیدی هم برای روشنایی جاده‌ها استفاده شده، اما در این باره هم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم چراکه باتری این پنل‌های خورشیدی معمولا عمر محدودی دارد و بعد از مدتی جوابگو نیستند یا هزینه نگهداری آنها بالاتر است. اما در مناطقی که شبکه برق وجود ندارد از سیستم سولار یا خورشیدی استفاده می‌کنیم.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->